· 

Hoe het allemaal begon

Als we het over toeval hebben, bedoelen we meestal een gebeurtenis die relatief onverwacht plaatsvindt en ons enigszins verrast. Vaak spreken we ook van een merkwaardig toeval, waarbij juist de gedachte bestond dat de kans groter zou kunnen zijn.
    Vaak is het ook zo dat men achteraf een echte kansketen kan herkennen die leidt tot de conclusie dat het lot of de hogere machten hebben geheerst. En dan moet je het niet meer hebben over een willekeurige keten, maar over een verbindingsketen.
    Ik wil nu nader ingaan op zo'n doelgerichte keten van lot in mijn eigen leven. Het begon met een evenement rond medio 1984:

    Het was tijdens mijn studie in Düsseldorf toen ik in een hevig geschil met mijn verhuurder en spontaan aangekondigd. Sinds ik gemeubileerd woonde, waren er nog maar twee weken te gaan tot de verhuizing. Eigenlijk te kort om iets nieuws te vinden. Maar als je jong bent, maak je je niet al te veel zorgen. Er zal iets naar boven komen, denk je.
       Op de avond van dezelfde dag gaf ik schaaklessen in het appartement van een vriendelijk stel. Later, in een vertrouwde kring, vertelde ik een deelnemer over mijn spontane ontslag. Tot mijn verbazing zei ze: "Waarom bel je mevrouw niet? "Er is een vacature in haar huis en ze is op zoek naar een nieuwe huurder!
       Ik kende mevrouw M. van mijn schaaklessen en dus was er zeker een zekere kans op succes. "Ja, bedankt! Dat is wat ik morgen ga doen", antwoordde ik.

    De volgende ochtend, donderdag, voelde ik echter een sterk innerlijk ongenoegen om mevrouw M.. Dus belde ik ze niet op donderdag of vrijdag. In principe had ik de zaak al achter me gelaten. 
         Maar op zaterdagochtend voelde ik plotseling een sterke innerlijke drang om mevrouw M. te bellen en hoewel ik vermoedde dat het waarschijnlijk al te laat was, belde ik haar - vanwege die sterke innerlijke drang.
          Ze was verrast en zei alleen: "Ze hebben geluk! Iemand net geannuleerd! Je kunt beter langskomen en een kijkje nemen in het appartement."
        Een uur later zat ik in haar woonkamer en signeerde de huurovereenkomst.

 Het is gewoon toeval? Of de regel van een hogere macht? Meer hierover in de volgende paragraaf
 
Vorig lid:

Kommentar schreiben

Kommentare: 0