Nederlands

Nederlands · 27. November 2018
Ik stondtegen een pilaar bij de uitgang te leunen en keek toe hoe de bezoekers van de dienst geleidelijk de kamer verlieten. Toen kwam er plotseling een jongeman, mij onbekend, naar me toe en vroeg me: "Kan ik met je praten? Zoiets is niet ongebruikelijk na een kerkdienst en dus antwoordde ik zonder aarzelen: "Ja, natuurlijk! Wat is het? Hij zei, zonder ook maar de minste emotie te tonen: "Ik ben bezeten door demonen! Verbaasd keek ik de jongeman aan, maar zag niets opmerkelijks aan hem. Hij...
Nederlands · 13. November 2018
Demos Shakarian doet in zijn boek "The Happiest People on Earth" verslag van de volgende gebeurtenis, die naar verluidt in 1944 op zijn boerderij heeft plaatsgevonden: Alle melkhandelaren in heel Zuid-Californië werden geconfronteerd met een grote tuberculose-epidemie onder het vee.....veel dierenartsen waren in oorlog...... Een keer per maand kwamen ambtenaren van de volksgezondheid onze kuddes onderzoeken. De ziekte was een existentiële bedreiging voor de boeren: Als er in een kudde een...
Nederlands · 11. November 2018
In zijn boek "The Happiest People on Earth" doet Shakarian in hoofdstuk 10 verslag van een week lang evangelisatie in Haïti in 1960. Het was een persoonlijke uitnodiging van de toen gevreesde militaire dictator Francois Duvalier ("Papa Doc") als een soort "dank je wel" voor hulp na een natuurramp. Daarna dreigde een avondevenement in het stadion van Port-au-Prince te ontaarden in een ramp van een heel andere soort. Onder de 35.000 bezoekers waren ongeveer 300 voodoo-priesters, gekleed in...
Nederlands · 10. Oktober 2018
Daar ben ik, arme dwaas! En ik ben net zo slim als voorheen; Dit beroemde citaat uit de monoloog van Heinrich Faust drukt een diepe frustratie uit. Het is de bekentenis van een man die vele jaren van zijn leven wetenschap heeft gestudeerd. Maar nu moet toegeven dat al zijn inspanningen in principe tevergeefs waren. Hij kon het mysterie van het leven niet oplossen. De eerlijke bekentenis van een mislukte man heeft zijn eigen waardigheid. Het is de bekentenis dat men op een eindpunt is aangekomen...
Nederlands · 28. Juni 2018
Als we het over toeval hebben, bedoelen we meestal een gebeurtenis die relatief onverwacht plaatsvindt en ons enigszins verrast. Vaak spreken we ook van een merkwaardig toeval, waarbij juist de gedachte bestond dat de kans groter zou kunnen zijn. Vaak is het ook zo dat men achteraf een echte kansketen kan herkennen die leidt tot de conclusie dat het lot of de hogere machten hebben geheerst. En dan moet je het niet meer hebben over een willekeurige keten, maar over een verbindingsketen. Ik wil...
Nederlands · 26. Juni 2018
Ik geloof niet in toeval en lot, als technicus ben ik gewend aan de kansformules. Waarom toeval? ... Ik ontken niet dat het meer dan een toeval was dat alles zo kwam. Het was een keten van toevalligheden. Maar waarom hebben we toeval? Ik heb geen mystiek nodig om het onwaarschijnlijke als verklarend feit te accepteren. Wiskunde is voor mij genoeg! (Walter F. in "Homo Faber") Ik kan me goed voorstellen dat er veel goed opgeleide tijdgenoten in dit citaat te vinden zijn. Dit of iets dergelijks is...
Nederlands · 26. Juni 2018
Toen predikant Roy Fields in 2011 in een eredienst aankondigde dat God hem had geopenbaard dat er over twee jaar een opwekking zou uitbreken in Wales (klik hier), leunde hij ver uit het raam. Want het zou controleerbaar zijn of zijn aankondiging (profetie) waar was of niet. Vandaag weten we: ze had gelijk! Het begon allemaal heel onverwacht in 2013 in een kerk in Cwmbran. Een man stond na het gebed uit zijn rolstoel en hield hem boven zijn hoofd als zichtbaar teken van zijn genezing. De...
Nederlands · 25. Juni 2018
De Nederlandse vrouw Jannecke Vlot had bijna 18 jaar lijden achter de rug toen haar man Teus haar op 5 maart 2007 in haar rolstoel op het podium van de christen-charismatische gemeenschap Living Word Church duwde. Toen Jan Zijlstra, voorganger van de kerk, haar zag, zei hij het volgende: "Vandaag zal er een wonder van God gebeuren, dat overal ter wereld zal worden gehoord. Wat er toen gebeurde, is hier te zien: